Kuten yleensäkin yleisissä paikoissa, myös verkossa on omat käyttäytymissääntönsä. Verkkoetiketti tunnetaan myös nimellä 'netiketti eli netiquette' ja lyhyesti se tarkoittaa huomaavaisuutta ja kohteliaisuutta. Tässä käydään läpi joitakin yleisimpiä periaatteita, jotta sopeutuminen käy helpommin. Täydellisempi ja tarkempi netiketti löytyy ainakin teoksesta Zen and the Art of the Internet, joka on hyödyllistä ja hauskahkoakin ajanvietettä.
Useimpien viestien perässä on kirjoittajan "allekirjoitus" eli sigi (engl. signature). Siinä on infoa kirjoittajasta ja usein myös joku motto. Sopiva koko tälle allekirjoitukselle on yhdestä neljään riviä. Enempi vie ärsyttävästi tilaa ruudulla. Joskus näkee taitavastikin tehtyjä merkeillä tehtyjä kuvia (jotka ovat vähintään ruudun pituisia), mutta niiden hohto katoaa ensi näkemisen jälkeen.
Viestin otsikko on hyvä miettiä tarkkaan. Sen on oltava lyhyt ja informatiivinen. Kokouksen aiheesta tietysti riippuu minkälainen ilmoitus on sopiva. Esim. 'Apua, mikään ei toimi' ei ole kovin valaiseva otsikko, kun taas 'Miksi Roland TB-303 ei toimi?' on jo parempi. Myöskin ylettömän pitkät otsikot ovat huonoja, sillä lukuohjelmissa on usein rajoitetun pituinen kenttä otsikoille.
Kun kommentoi viestiä, voi mukaan liittää pätkiä edellisestä viestistä. Nämä lainaukset ovat hyviä muistutuksia lukijalle, mistä olikaan kysymys. Lainatut pätkät on kuitenkin aina erotettava jotenkin omasta tekstistä. Paljon käytetty erottamiskeino on >-merkkien käyttö rivin alussa. Useimmat lukuohjelmat tekevät tämän automaattisesti.
Lainaukset on myös hyvä pitää kohtuullisen pituisina. Yleensä komentoitavaa viestin voi lyhentää muutamalle riville tietysti tekstiä muuttamatta. Joskus tosin näkee monen sivun pituisia lainauksia, mutta usein vain tieteellisissä kokouksissa, joissa moiset lainailut ovat monesti välttämättömiä.
Lisäksi allekirjoitukset on syytä poistaa kommentoitavasta viestistä, sillä useimmat lukuohjelmat lisäävät lainauksen alkuun keneltä lainaus on peräisin.
Ennen lähettämistä varmista vielä kerran onko mailisi todellakin niin mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu että sen jaksaa lukea muut reilusti yli 1000 jäsentä. Varmista myös onko vastaanottaja oikein, harkitse tarkkaan kuuluuko viesti listalle vai olisiko se kenties viisaampaa lähettää privaattina. Älä kirjoita turhia viestejä, jos sinulla ei ole mitään rakentavaa sanottavaa niin älä sano sitä.
Vältä kovin negatiivisten ilmauksien käyttöä. mitäänsanomattomia'. Älä provosoi/fleimaa listan muista jäseniä.
Ikuisuuskysymykset herättävät toisaalta mielenkiintoisia näkökantoja, mutta toisaalta ärsyttävät. Kysymys 'Sopiiko huumeet teknokulttuuriin?' johtaa luultavasti kymmenien viestien pituiseen ketjuun, josta et löydä vastausta alkuperäiseen kysymykseesi. Mieti tarkkaan miten viestisi muotoilet.
Yksityinen kaupankäynti (levyjen tai laitteiden tms. myynti tai ostaminen) on sallittua. Kaupallisia ilmoituksia eli mainoksia on suotavaa lähettää enintään kolmen kuukauden välein ellei kyseessä ole flaijeri tai muu ilmoitus teknotapahtumasta. Ilmoituksia saa lähettää kaksi tapahtumaa kohti.
Tämän tekstin alkuperäinen versio on lainattu jonkun korkeakoulun WWW-palvelimesta.